GRI-index
Hansels ansvarsrapport har upprättats genom att iaktta GRI-standardens core-nivå. Standarderna är förenliga med år 2016.
Bakgrundsbeskrivning av organisationen | |||
GRI-beteckning | GRI-förklaring | Länkning | Brister i rapporteringen / Närmare uppgifter |
102-1 | Den rapporterande organisationens namn | Hansel i korthet | |
102-2 | Viktigaste funktioner, varumärken, produkter och tjänster | Organisation och affärsverksamhet | |
102-3 | Läge för bolagets huvudkontor | Hansel i korthet | |
102-4 | Funktionernas läge | Hansel i korthet; Organisation och affärsverksamhet | |
102-5 | Ägarstruktur och bolagsform | Hansel i korthet | |
102-6 | Marknadsområden | Hansel i korthet; Styrning av ekonomiskt ansvar | |
102-7 | Organisationens storlek | Organisation och affärsverksamhet | |
102-8 | Uppgifter om personal och anställda | Personal; Hansel föryngrades | |
102-9 | Leveranskedja | Hansel i korthet; Ansvarsfulla upphandlingar | |
102-10 | Betydelsefulla ändringar i organisationen och i leveranskedjan | Organisation och affärsverksamhet; Ett år av tillväxt och utveckling | |
102-11 | Tillämpning av försiktighetsprincipen | Risker och riskkontroll; Miljömärket visar på ansvarsfullhet i ett ramavtal | |
102-12 | Externa initiativ | Green Office-nätverksmöte hos Hansel: Ansvarstagande vid upphandlingar; Åtkomlighet lyftes upp på agendan | |
102-13 | Medlemskap i organisationer och intressebevakningsorganisationer | Hansel i korthet | |
Strategi | |||
102-14 | Överblick av verkställande direktören | Ett år av tillväxt och utveckling | |
102-15 | Centrala konsekvenser, risker och möjligheter | Risker och riskkontroll; Organisation och affärsverksamhet; Sociala aspekter inkluderas i avtalsvillkoren; Miljömärket visar på ansvarsfullhet i ramavtalet | |
Etiken i affärsverksamheten | |||
102-16 | Värderingar och affärsverksamhetsprinciper | Strategi och vision | |
102-17 | Rådgivning kring etiken i verksamheten och anmälan om missbruk | Etiska riktlinjer | |
Administrering | |||
102-18 | Beskrivning av förvaltningsstrukturen och ledning av företagsansvaret | Organisation och affärsverksamhet; Styrning av ansvarsfullhet | |
102-19 | Ansvarsfördelning i företagsansvarsärenden | Styrning av ansvarsfullhet | |
102-20 | Företagsansvarets ansvarspersoner och rapporteringsförhållanden | Styrning av ansvarsfullhet | |
102-21 | Beskrivning av konsultationen av ansvarspersoner och intressentgrupper | Styrning av ansvarsfullhet; Intressentgrupper | |
102-22 | Styrelsens och ledningsgruppens sammanställning och företagsansvarskunnande | Styrning av ansvarsfullhet; Regeringens proposition om behandlingen av räkenskapsperiodens resultat | |
102-23 | Övriga ledningsansvar för styrelseordförande | Styrning av ansvarsfullhet | |
102-24 | Processen för val av styrelseledamöter och medlemmar av ledningsgruppen | Organisation och affärsverksamhet | |
102-25 | Undvikande av eventuella intressekonflikter | Etiska riktlinjer | |
102-26 | Styrelsens och ledningsgruppens roll i definitionen av målen för företagets syfte, värderingar, strategi och företagsansvar samt i uppföljningen av dessa | Organisation och affärsverksamhet; Strategi och vision; Styrning av ansvarsfullhet | |
102-31 | Frekvens för bedömningen av företagsansvarets konsekvenser, risker och möjligheter | Risker och riskkontroll; Organisation och affärsverksamhet | |
102-32 | Godkännande av företagsansvarsrapporten | Hansels ansvarsrapportering | |
102-33 | Rapportering av missförhållanden till översta ledningen | Etiska riktlinjer | |
102-37 | Beaktande av intressentgruppernas synpunkter i belöningssystemen | Intressentgrupper; Nöjda kunder och leverantörer | |
Samarbete med intressentgrupper | |||
103-40 | Förteckning över intressentgrupper | Intressentgrupper | |
103-41 | Kollektivavtal | Personal | |
103-42 | Identifiering och val av intressentgrupper | Intressentgrupper | |
103-43 | Intressentgruppsverksamhet | Intressentgrupper | |
103-44 | Viktiga ärenden och orosmoment som intressentgrupperna lyft fram | Intressentgrupper; Nöjda kunder och leverantörer | |
Rapporteringsprinciper | |||
102-45 | Enheter som ingår i koncernbokslutsbeslutet | Hansel är inte en koncern. Det presenterade bokslutet täcker hela bolagets verksamhet. | |
102-46 | Definition av beräkningsgränser för rapportens innehåll och teman | Hansels ansvarsrapportering; Väsentlighetsanalys | |
102-47 | Förteckning över väsentliga teman | Väsentlighetsanalys | |
102-48 | Förändringar i tidigare rapporterade uppgifter | Hansels ansvarsrapportering | |
102-49 | Förändringar i rapporteringen | Hansels ansvarsrapportering | |
102-50 | Rapporteringsperiod | Hansels ansvarsrapportering | |
102-51 | Datum för föregående rapport | Hansels ansvarsrapportering | |
102-52 | Rapporteringsperiod | Hansels ansvarsrapportering | |
102-53 | Kontaktinformation för ytterligare information | Hansels ansvarsrapportering | |
102-54 | Förenlighet med GRI-standarderna | GRI-standarden | |
102-55 | GRI-innehållsjämförelse | GRI-standarden | |
102-56 | Externt bestyrkande | Oberoende bestyrkanderapport |
Innehåll enligt tema: Ekonomiskt, socialt och miljöansvar | |||
GRI-beteckning | GRI-förklaring | Länkning | Närmare uppgifter/Hansels väsentlighetstema |
103 Ledningspraxis | |||
103-1
103-2 103-3 |
Ledningspraxis | Styrning av ekonomiskt ansvar; Etiska riktlinjer; Arbetsanvisningar till hjälp dagligen; Digitalisering effektiviserar upphandlingarna; Ansvarsfullheten utvecklas på många fronter; Ansvarsfulla upphandlingar; Nöjda kunder och leverantörer; Skatteavtryck | Ekonomiskt ansvar |
103-1
103-2 103-3 |
Ledningspraxis | Intressentgrupper; Sociala aspekter inkluderas i avtalsvillkoren; Hansel är en bra arbetsplats; Säkra, moderna lösningar; Åtkomlighet lyftes upp på agendan | Socialt ansvar |
103-1
103-2 103-3 |
Ledningspraxis | Miljömärket visar på ansvarsfullhet i ett ramavtal; Hansel minskar sitt ekologiska avtryck; Ansvarsfulla upphandlingar; Samhällsåtagande 2050 | Miljöansvar |
201 Ekonomiskt resultat | |||
201-1 | Produktion och fördelning av direkt ekonomiska mervärde | Samordnade upphandlingar spar på offentliga medel; Mätningen av genomslagskraften utvecklas; Stor efterfrågan på Hansels tjänster; Skatteavtryck | Besparingar för staten |
203 Indirekta ekonomiska effekter | |||
203-2 | Betydande indirekta ekonomiska effekter | Styrning av ekonomiskt ansvar; Digitalisering effektiviserar upphandlingarna | Grå ekonomi |
203-2 | Betydande indirekta ekonomiska effekter | Innovativa offentliga upphandlingar; Det nya kompetenscentret förenar; Hackathon om upphandling av experttjänster | Innovativ offentlig upphandling |
203-2 | Betydande indirekta ekonomiska effekter | Digitaliseringen effektiviserar upphandlingen; Bra mottagande för chatten med snabba svar | Utnyttjande av digitaliseringen |
203-2 | Betydande indirekta ekonomiska effekter | Reglerad offentlig upphandling; Överklagan och rättsbehandling i anknytning till anbudsförfaranden; Nya lösningar för gamla utmaningar | Påverkan av regleringen |
203-2 | Betydande indirekta ekonomiska effekter | Nya arbetsformer | Nytt arbete |
203-2 | Betydande indirekta ekonomiska effekter | Intressentgrupper; Internationellt samarbete för att utveckla offentlig upphandling; Mot en kundstyrd kultur | Samarbete med intressentgrupper |
204 Inköpsrutiner | |||
204-1 | Lokala leverantörers andel av inköpen | Siktet inställt på en fungerande marknad | Hansel mäter inte leverantörernas andel, utan andelen lokal konkurrensutsättning av ramavtal och antalet leverantörer som är med i dessa. |
205 Korruptionsbekämpande verksamhet | |||
205-1 | Bedömning av mut- och korruptionsrisker | Styrning av ekonomiskt ansvar | Korruptionsbekämpande verksamhet |
205-2 | Mut- och korruptionsbekämpande utbildning och kommunikation | En öppen förvaltning är en gemensam fördel; Belönad öppenhet | Öppenhet |
308 Leverantörernas miljöansvar | |||
Hansel 1 | Beaktande av miljöaspekter i samordnade upphandlingar | Miljömärket visar på ansvarsfullhet i ramavtalet; Miljöaspekterna underströks i bilramavtalet | Eget bedömningskriterium: Hansel mäter andelen ramavtal som beviljats miljömärke av den sammanlagda andelen avtal |
401 Anställningsförhållanden | |||
401-1 | Sammanlagt antal nyanställda och deras andel samt personalomsättning | Hansel är en bra arbetsplats; Hansel föryngrades | Uppmuntrande arbetsgemenskap |
401-2 | Personalförmåner | Hansel är en bra arbetsplats; Hansel föryngrades | |
404 Utbildning och kompetensutveckling | |||
404-1 | Utbildningsdagar | Hansel föryngrades; Bättre kunnande, bättre upphandlingar; Hackathon om upphandling av experttjänster; Mer ansvarsfulla upphandlingar som en del av kundernas vardag | Kompetensdelning |
405-1 | Mångfald inom och förvaltningsorganen och personalgrupperna | Organisationen och affärsverksamheten; Regeringens proposition om behandlingen av räkenskapsperiodens resultat; Hansel föryngrades | |
Mänskliga rättigheter | |||
412-3 | Antal och procentuell andel betydande investeringsavtal, som innehåller människorättsrelaterade villkor eller i samband med vilka människorättsbedömning utförts. | Ansvarsfullare elektronik till staten; Sociala aspekter inkluderas i avtalsvillkoren | Ett projekt som gäller beaktande av socialt ansvar pågår. Det är inte ännu möjligt att räkna procentuella andelar. Hansel utvecklar en code of conduct, med vilken det säkerställs att de mänskliga rättigheterna tillgodoses i ramavtalen. |
418 Integritetsskydd | |||
418-1 | Antalet fastställda överklagningar på grund av kränkningar av kundernas integritetsskydd och förstörelse av kunduppgifter | Säkra, moderna lösningar; Skydd av personuppgifter | Informationssäkerhet |